مکمل CLA

مکمل CLA

مطالعات بسیاری نشان داده ­اند که مکمل CLA باعث کاهش توده چربی می شود و در عین حال تودۀ بدون چربی بدن را افزایش می­دهد.

CLA (اسید لینولئیک کونژوگه) یک اسید چرب طبیعی شبیه به اسید چرب امگا ۶ است، با این تفاوت که باعث سلامتی پوست و کاهش وزن می شود. CLA از دستۀ «چربی­های خوب» است که در غذاهایی مثل گوشت و لبنیات به مقدار کم یافت می­شود. متاسفانه گوشت و لبنیات غذاهایی هستند که «چربی­های بد» یا «چربی اشباع» بالایی دارند، پس دریافت CLA کافی تنها از طریق رژیم غذایی مشکل ایجاد می کند. جالب اینجاست که با وجود اینکه CLA نوعی چربی است، طبق مطالعات مصرف ۴/۱ تا ۳ گرم در روز منجر به کاهش چربی در کل بدن خواهد شد.

و این­را هم باید بگوییم که برای دریافت طبیعی این مقدار CLA، باید روزانه بیش ­از ۹۰۰ گرم گوشت، ۴۵۰ گرم پنیر، یا ۳ لیتر شیر مصرف کرد. با این حال، افزایش مصرف CLA حتماً نباید از طریق گوشت و لبنیات باشد، بلکه می­توان خواص CLA را از طریق مکمل نیز جذب کرد.

چرا CLA خوب است؟

شاید عجیب به ­نظر برسد که یک اسید چرب بتواند به کاهش چربی بدن کمک کند در حالی­که تودۀ عضلانی بدون چربی را نیز افزایش دهد، اما این یک حقیقت کاملا علمی است!

CLA با وجود اینکه یک چربی ترانس است در منابع غذایی به­ طور طبیعی وجود دارد و با چربی ترانس صنعتی مانند روغن­های نباتی، متفاوت است.

آیا CLA می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

اسید لینولئیک کونژوگه یک چربی ترانس است، اما در مورد CLA مزیت هایی دارد! CLA  به­ ویژه نیاز به مصرف غذاهای غیرضروری را کاهش می­دهد و تولید چربی­ های اضافی را مهار می کند. اساساً CLA  نوعی چربی خاص است که جایگزین چربی­ های ناسالم می شود.

بیشتر بخوانید  چربی سوز چیست؟ مکانیسم اثر آن چگونه است؟ مضرات آن چیست؟

CLA  باعث می­شود بدون چربی و سالم بمانیم، یعنی کمک می­کند تا کالری موجود را بسوزانیم. اخیراً تحقیقی با بررسی تأثیر مصرف روزانه ۲/۴ گرم CLA در افراد سالم نشان داده ­است که این افراد در مقایسه با افرادی که CLA مصرف نکردند کاهش (۸/۳ درصدی) چربی داشتند. مطالعه ­ای دیگر بر روی افراد چاق و دارای اضافه ­وزن نشان داد که در واقع کاهش قابل توجه در چربی مستلزم مصرف حداقل ۴/۳ گرم CLA به­ طور روزانه در یک دورۀ ۱۲ هفته­ ای است. به­ عبارت دیگر، بدون مصرف CLA هیچ کاهش قابل ملاحظه ­ای در چربی وجود نخواهد داشت.

مزایای CLA برای تمرین چیست؟

مطالعه ­ای با مشاهدۀ مزایای مکمل CLA بر رشد عضلات نشان داد که ۲/۷ گرم CLA  در روز همرا با یک رژیم بدن­سازی، منجر به افزایش دور بازو، عضله­ سازی پرس پا، و تودۀ کلّی بدن می­شود.

آیا CLA مزایای دیگری هم دارد؟

تحقیقات نشان می­دهند که CLA  علاوه بر کاهش وزن، برای سلامت پوست نیز مفید است. به­ همین دلیل، CLA   به شماری از محصولات مراقبت پوستی معروف نیز اضافه شده­ است. اما تا زمانی که از مکمل CLA   استفاده می کنید نیازی به خرید این محصولات ندارید.

چرا درحال حاضر CLA کافی در بدن نداریم؟

افراد بسیاری گوشت و لبنیات زیادی مصرف می­کنند و گمان می­کنند که به این ترتیب CLA کافی را در بدن خود دارند. متأسفانه در طول این سال­ها تولید گوشت و لبنیات دستخوش تغییر شده ­است. گوشت ­های صنعتی حاصل از دامی که علوفه مصرف نکرده در مقایسه با گوشت حاصل از دام با خوراک علوفه از CLA بسیار کمتری برخوردار است، و همچنین محصولات لبنی حاصل از دام با خوراک علوفه در مقایسه با محصولات لبنی حاصل از دام با خوراک غیر علوفه از CLA کمتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید  مقدار مصرف کراتین

CLA را چگونه باید مصرف کرد؟

هضم برخی از انواع CLA، همانند هر مکمل دیگری، چنانچه طبق دستور مصرف نشود، می­تواند برای کبد بسیار مشکل زا باشد. CLA همچنین می­تواند موجب عدم تعادل در چربی شیر مادر شود، بنابراین پیشنهاد می­شود که مادران شیرده تا زمان شیرخوارگی کودک خود مکمل CLA را قطع کنند.

به جز موارد گفته شده، مصرف CLA ساده است: طبق دستور مصرف پیشنهادی شرکت تولید کننده، کپسول­های مکمل CLA باید اندکی قبل یا وسط غذا مصرف شود. کپسول­های غیرمحرّک به­ خوبی با سایر محصولات ترکیب می شوند.

 

همچنین بخوانید:

چربی های ضروری

 

کوانزیم Q10 و کاربرد آن در بدن سازی

دیدگاه‌ خود را بنویسید