کافئین و پرورش اندام: مزایا و خطرات

فواید و مضرات کافئین برای بدنسازان

یکی از محبوب ترین مواد انرژی زای مصرفی در جهان، کافئین است. کافئین در قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی های بدون الکل و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد و شاید تعجب کنید که کافئین از مواد تشکیل دهنده بسیاری از داروهای بدون نسخه به حساب می آید. بدنسازان، اغلب قبل از تمرین، برای افزایش عملکردشان، کافئین مصرف می کنند. اما آیا نباید قبل از مصرف این دارو، کمی بیشتر فکر کنیم؟ کافئین یک محرک CNS (سیستم عصبی مرکزی) است که روی گیرنده های آدنوزین مغز عمل می کند. اثرات سمپاتیک این دارو مشابه آمفتامین است، اما به اندازه آمفتامین قوی نیست. علت اینکه بسیاری از بدنسازان و وزنه برداران مرتب کافئین مصرف می کنند، این است که کافئین در طول تمرین، انرژی بیشتری به آنها می دهد.  هنگامی که یک وزنه بردار، کافئین، نوشیدنی های انرژی زا یا مکمل های بدون نسخه حاوی کافئین مصرف می کند،احساس میکند انرژی بیشتری دارد.

مزایای کافئین

به طور کلی، ورزشکاران، از جمله بدنسازان، بعد از خوردن مواد کافئین دار مانند قهوه،  احساس نیرومندی و رقابت بیشتر را گزارش داده اند. چون در طول تمرین طاقت فرسا، انرژی بیشتری دارند.

به علاوه، کافئین روی بافت چربی و ماهیچه ی اسکلتی و همچنین سیستم عصبی مرکزی، اثرات متابولیک دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهند که کافئین می تواند استفاده از اسیدهای چرب آزاد را افزایش دهد، بنابراین گلیکوژن عضلات افزایش می یابد و مدت زمان فعالیت استقامتی نیز بیشتر می شود.

تحقیقات علمی ثابت کرده اند که کافئین، تمرکز، خلق و خو، هوشیاری روانی و بسیاری از ویژگی های دیگر در ورزش های تیمی سخت را افزایش می دهد.

کافئین برای ورزشکاران استقامتی نیز مفید است. از جمله ورزش های استقامتی می توان به دو، دوچرخه سواری، اسکی صحرا نوردی، شنا، قایقرانی، فوتبال و هاکی روی چمن اشاره کرد. در واقع کافئین تلاش، دقت، و سرعت ورزشکاران را حین رقابت با رقبا افزایش می دهد.

مضرات کافئین

مصرف روزانه کافئین، خطرات زیادی دارد. از مضرات مصرف زیاد کافئین می توان به عصبی شدن، اضطراب، بی خوابی، سردرد، مشکلات گوارشی، و رعشه اشاره کرد.

ورزشکاران از جمله بدنسازان، در حین مصرف کافئین، ممکن است بی اشتها شوند. همچنین در حین انجام تمرین های شدید، دچار کمبود آب بدن می شوند.

کافئین می تواند به شدت اعتیادآور باشد و احتمالا فرد بدنساز را دچار خستگی نیز می کند. مثلا، چند نفر از اطرافیان تان را می شناسید که بدون نوشیدن قهوه صبحگاهی نمی توانند کار کنند؟ در مورد افرادی که بدون مصرف مستمر قهوه در روز، نمی توانند کارهای روزمره شان را انجام دهند، چیزی شنیده اید؟

سلامتی خیلی از بدنسازان به دلیل استفاده زیاد از کافئین به منظور افزایش عمکرد به خطر می افتد، زیرا ممکن است بدنشان با مصرف زیاد کافئین به جای افزایش عملکرد، اثر عکس «کاهش عملکرد» را نشان دهد. یکی از عوارض جانبی و خطرناک مصرف بیش از حد کافئین، افزایش تپش قلب و فشار خون است که در صورت عدم توجه می تواند منجر به حمله قلبی شود.

کافئین و تاثیرات طولانی مدت

کافئین در درازمدت می تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت بدن انسان داشته باشد. از دست دادن آب بدن در طولانی مدت بر سلامت کلی مصرف کننده تاثیرگذار است چون سطح انرژی طبیعی و عملکرد اعضای بدن را کاهش دهد.

چون کافئین ضربان قلب را افزایش می دهد، در بلندمدت با عملکرد طبیعی تداخل پیدا می کند. دیگر عوارض بلندمدت آن، شامل افزایش فشار خون، بی خوابی و زخم گوارشی می باشد. چون کافئین با تحریک ذهن و بدن، به بیدار نگه داشتن شما کمک می کند، ممکن است در آینده باعث بی خوابی شود.

علاوه بر این، در حین ترک کافئین، عوارض جانبی مانند افسردگی، اضطراب، سردرد و اعتیاد ممکن است تجربه شود.

کافئین و بدن سازی

کافئین اگر درست مصرف شود، می تواند ماده ی فوق العاده ای باشد. بیشتر تحقیقات فعلی نشان می دهند که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز مشکلی ایجاد نمی کند. (۴۰۰ میلی گرم)

دیدگاهتان را بنویسید