پنج چربی سوز برتر طبیعی

پنج چربی سوز طبیعی که واقعا تاثیر دارند

چربی سوزها جزء بحث برانگیزترین مکمل‌های بازار هستند .آن ها به عنوان مکمل‌های تغذیه‌ای شمرده می‌شوند که می‌توانند متابولیسم شما را افزایش دهند، باعث کاهش جذب چربی در بدن شوند یا به بدن شما کمک کنند که چربی یا سوخت  بیشتری را بسوزاند.
تولیدکنندگان، اغلب از آنها در تبلیغات به عنوان راه حل معجزه‌آسایی که می‌تواند مشکل وزن شما را حل کند یاد می‌کنند. با این حال، چربی سوزها اغلب بی‌اثر هستند و ممکن است حتی مضر باشند. به همین دلیل است که چربی سوزها تحت نظارت سازمان های مسئول قرار ندارند. تحقیق بر روی چندین مکمل طبیعی ثابت کرده است که مصرف آنها می تواند به شما در سوزاندن چربی های بیشتر کمک کند.

این مقاله لیستی از ۵ مکمل عالی برای چربی سوزی را به شما معرفی کند.

 

  1. کافئین

 

کافئین ماده‌ای است که معمولا در قهوه، چای سبز و دانه‌های کاکائو یافت می‌شود. و به دلایل بسیار خوب عنصری محبوب در مکمل‌های چربی سوز تجاری محسوب می‌شود. کافئین می‌تواند سوخت و ساز شما را تسریع ببخشد و کمک کند که بدن شما چربی بیشتری بسوزاند. تحقیقات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند در طی یک تا دو ساعت متابولیسم بدن شما را تا ۱۶٪ افزایش دهد.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده است که کافئین می‌تواند به بدن شما کمک کند از سوزاندن چربی به جای سوخت و تامین انرژی بدن استفاده کند. با این وجود، این سازوکار در افراد لاغر نسبت به افراد چاق بیشتر مشاهده شده است.

متأسفانه مصرف همیشگی کافئین می‌تواند بدن شما را نسبت به اثرات آن مقاوم کند. بدن فیت برای به دست آوردن مزایای کافئین نیازی به مصرف مکمل نیست. تنها نوشیدن چند فنجان قهوه قوی که منبع خوبی از کافئین است و فواید سرشاری بر سلامت بدن دارد کافی است.

کافئین می‌تواند سوخت و ساز شما را تسریع ببخشد و کمک کند که بدن شما چربی بیشتری بسوزاند. کافئین را میتوان در قهوه و چای سبز موجود در طبیعت یافت.

 

 

 

 

 

  1. عصاره چای سبز

عصاره چای سبز شکل فشرده شده‌ای از چای سبز است.

تمام فواید چای سبز را به شکلی آسان و در قالب پودر یا کپسول به شما ارائه می‌کند.

عصاره چای سبز غنی از کافئین و پلی فنول اپیمالاکاکتین گالات یا به اختصار  (EGCG)است که هر دوی این ترکیبات به شما در چربی سوزی کمک می‌کنند.

به علاوه، این دو ترکیب یکدیگر را نیز تکمیل می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا چربی را از طریق فرایندی به نام ترموژنز یا گرمازایی بسوزانید. به عبارت ساده، ترموژنز فرآیندی است که در آن بدن شما کالری را برای تولید گرما می‌سوزاند.

به عنوان مثال تجزیه و تحلیل شش تحقیق مختلف نشان می‌دهد که مصرف ترکیبی از عصاره چای سبز و کافئین به افراد کمک می‌کند تا ٪۱۶ نسبت به دریافت پلاسبو یا دارونما چربی بیشتری بسوزانند.

در یک تحقیق دیگر، دانشمندان اثرات پلاسبو، کافئین و ترکیب عصاره چای سبز و کافئین بر چربی سوزی را مورد مقایسه قرار دادند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که که ترکیبی از چای سبز و کافئین در روز حدود ۶۵ کالری بیشتر از کافئین تنها و ۸۰ کالری بیشتر از پلاسبو می سوزاند.

اگر می خواهید از فواید عصاره چای سبز بهره ببرید، سعی کنید ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز از آن مصرف کنید. این عمل مشابه نوشیدن ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز است.

عصاره چای سبز غنی از کافئین و پلی فنول اپیمالاکاکتین گالات یا به اختصار (EGCG) است که هر دوی این ترکیبات به شما در چربی سوزی کمک می‌کنند.

 

 

 

  1. پودر پروتئین

پروتئین برای سوزاندن چربی بسیار مهم است.

مصرف پروتئین بالا می تواند به شما در افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند و اشتهای شما را کاهش دهد. همچنین در حفظ توده‌های عضلانی به بدن شما کمک میکند.

به عنوان مثال، یک تحقیق بر روی۶۰ شرکت کننده که دارای اضافه وزن و چاقی مفرط بودند کشف شد که یک رژیم غذایی با درصد پروتئین بالا تقریبا دوبرابر رژیم غذایی با درصد پروتئین متوسط در سوزاندن چربی‌ها موثر است.

پروتئین همچنین می‌تواند با افزایش سطح هورمون‌هایی که احساس سیری می‌دهند مانند GLP-1، CCK و PYY سبب مهار اشتها و با کاهش سطح هورمون گرلین موجب کاهش میل شدید غذا شود.

در حالی که می‌شود تمام پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای غنی از پروتئین دریافت کرد، بسیاری از مردم هنوز هم برای خوردن پروتئین کافی روزانه در کشمکش هستند.

مکمل‌های پروتئینی که اغلب به شکل پودر هستند یک راه مناسب برای افزایش مصرف پروتئین بشمار میروند.

این مکمل‌ها می‌توانند به اشکال گوناگون ازجمله شیرابه، کازئین، سویا، تخم مرغ و پودر آسیاب شده پروتئین در دسترس باشند. با این حال مهم است که مکمل پروتئینی را انتخاب کنید که حاوی قند و مواد افزودنی با درصد پایین باشد، مخصوصا اگرقصد کاهش وزن دارید.

به یاد داشته باشید که کالری هنوز مهم است. مکمل‌های پروتئینی باید جایگزین اسنک یا بخشی از وعده غذاییتان باشد نه اینکه آن را در صدر رژیم غذاییتان قرار دهید.

اگر برای بدست آوردن پروتئین کافی همچنان در سعی و تلاشید، روزانه ۱-۲ قاشق بزرگ (۲۵ تا ۵۰ گرم) پودر پروتئین مصرف کنید.

مکمل‌های پروتئینی یک راه مناسب برای افزایش مصرف پروتئین بشمار میروند. مصرف پروتئین بالا متابولیسم را افزایش میدهد و سبب کاهش اشتها میشود.

 

 

 

فیبر محلول

دو نوع مختلف از فیبر وجود دارد، محلول و نامحلول.

فیبر محلول در دستگاه گوارش آب را جذب می‌کند و یک ماده ژل مانند چسبناک را ایجاد می‌کند.  به طور جالب توجهی، تحقیقات نشان داده است که فیبر محلول می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند تا چربی بسوزانید.

فیبر محلول می‌تواند سطح هورمون هایی که سبب احساس سیری می‌شوند مانند PYY و GLP-1 را افزایش دهد. همچنین می‌تواند سطح هورمون گرلین که هورمون گرسنگی است را کاهش دهد.

علاوه بر این، فیبر محلول باعث کاهش تحرک مواد مغذی در روده می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بدن شما زمان بیشتری را برای هضم و جذب مواد مغذی صرف میکند، که می‌تواند سبب شود شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. به علاوه فیبر محلول می‌تواند به سوزاندن چربی با توجه به مقدار کالری که از مواد غذایی جذب می‌کنید کمک کند.

در یک تحقیق ۱۷ نفر رژیم‌های غذایی با مقادیر مختلف فیبر و چربی مصرف کردند. یافته‌ها نشان داد افرادی که بیشترین فیبر را مصرف کردند چربی و کالری کمتری از رژیم غذایی خود دریافت کردند.

در حالی که می‌توان تمام فیبر محلول مورد نیاز بدن را از غذا دریافت کرد، بسیاری از افراد در این زمینه مشکل دارند. اگر شما نیز دچار چنین مشکلی هستید سعی کنید مکمل‌های فیبر محلول مانند گلوکومنان و پوسته اسفرزه (پوسته پسیلیوم) را مصرف کنید.

 

فیبر محلول میتواند اشتها را کاهش دهد و به سوزاندن چربی با توجه به مقدار کالری که از مواد غذایی جذب می کنید کمک کند. بعضی از فیبرهای محلول خوب گلوکومنان و پوسته اسفرزه هستند.

 

  1. یوهمبین

یوهمبین ماده‌ای است که در پوست تنه درختی به نام « پوسینیتالیا یوهمبه» که در آفریقای مرکزی و غربی میروید یافت می‌شود.

از این ماده معمولا برای تقویت قوای جنسی استفاده می‌شود اما همچنین خواصی دارد که ممکن است به شما  در سوزاندن چربی کمک کند.

یوهمبین با مسدود کردن گیرنده‌هایی به نام گیرنده‌های آدرنرژیک آلفا ۲ در بدن تاثیر خود را می‌گذارد.

این گیرنده‌ها معمولا به آدرنالین متصل می‌شوند تا اثرات آن را سرکوب کنند که یکی از این اثرات ترغیب بدن به سوزاندن چربی است.

از آنجا که یوهمبین این گیرنده‌ها را مسدود می‌کند، می‌تواند اثرات آدرنالین را طولانی کند و باعث افزایش سوزاندن چربی جهت سوخت و ساز بدن شود.

یک تحقیق بر روی ۲۰ بازیکن برگزیده فوتبال نشان بدن فیت  داد که مصرف ۱۰ میلیگرم یوهمبین دو بار در روز به آنها کمک کرد که به طور متوسط ۲٫۲ درصد چربی بدن خود را فقط طی سه هفته از بین ببرند. در نظر داشته باشید که این ورزشکاران کاملا لاغر بودند، بنابراین کاهش ۲٫۲٪ در چربی بدن قابل توجه است.

همچنین تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که یوهمبین می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.

با این وجود، اطلاعات بیشتر در مورد یوهمبین مورد نیاز است تا بتوان آن را به عنوان یک مکمل غذایی برای افزایش چربی سوزی پیشنهاد کرد.

علاوه بر این چون یوهمبین سطح بالای آدرنالین را حفظ می‌کند، ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع، اضطراب، وحشتزدگی و فشار خون بالا ایجاد کند.

همچنین یوهمبین می‌تواند با داروهای رایج برای فشارخون و افسردگی تداخل داشته باشد. اگر برای موارد نام برده دارو مصرف می‌کنید یا اضطراب دارید، بهتر است از مصرف یوهمبین اجتناب کنید.

مکمل های دیگری که جهت چربی سوزی موثرند

چندین مکمل دیگر ممکن است به کاهش وزن کمک کند. با این وجود یا عوارض خاص جانبی دارند یا دلایل کافی برای تایید ادعایشان ندارند

یوهمبین می‌تواند با افزایش سطح آدرنالین خون و سرکوب گیرنده‌هایی که مانع از سوزاندن چربی می‌شوند، به چربی سوزی در بدن کمک کند. با این حال ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند.

 

. بعضی از این مکمل‌ها به قرار ذیل می‌باشند:

 

۵-HTP

۵-HTP یک اسید آمینه و پیش تولیدی برای هورمون سروتونین است. این ماده می‌تواند به کاهش اشتها و کم کردن تمایل به مصرف کربوهیدارت و در نتیجه چربی سوزی کمک کند. بدن فیت با این حال ممکن است با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد.

سینافین:
سینفرین ماده‌ای است که در پرتقال تلخ بطور فراوانی وجود دارد. بعضی از یافته‌ها نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به فرایند چربی سوزی کمک کند، اما تعداد کمی از تحقیقات انجام شده چنین تاثیری را ثابت می‌کند.

 

عصاره دانه قهوه سبز:

تحقیقات نشان می‌دهد عصاره دانه‌های قهوه سبز به فرایند چربی سوزی کمک می‌کند. با این حال تحقیقات بر روی عصاره دانه قهوه سبز توسط تولید‌کنندگان آن انجام می‌پذیرد که این خود سبب می‌شود با دیده شک به آن نگریست.

 

CLA (اسید لینولئیک کنجوج شده):

CLA یک گروه از اسیدهای چرب امگا ۶ است ممکن است در سوزاندن چربی موثر باشد. اما اثرات کلی آن ضعیف است و شواهد غیرثابتی در این زمینه یافت شده است.

 

ال-کارنیتین:

ال-کارنیتین یک اسید آمینه طبیعی است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند در سوزاندن چربی موثر باشد، اما یافته‌ها در این خصوص مختلف است.

 

 

مکمل‌های دیگری که ممکن است به چربی سوزی کمک کنند ۵-HTP، سونافین، عصاره دانه قهوه سبز، CLA و ال-کارنیتین هستند. با این حال هر یک از آن‌ها دارای کاستی‌هایی می‌باشند.

 

 

خطرات و نقاط ضعف مکمل‌های چربی سوز

مکمل‌های چربی سوز تجاری به طور گسترده‌ای در بازار موجود و به آسانی قابل دسترس‌اند. گرچه اغلب آنها فاقد آنچه که اداعا می‌کنند می‌باشند و حتی ممکن است به سلامت شما آسیب برسانند. زیرا مکمل‌های چربی سوز برای ورود به بازار نیازمند تاییده سازمان غذا و دارو نمی‌باشند.

در عوض این مسئولیت تولید کننده‌گان است که به‌ جهت ایمنی و اثر بخشی مکمل‌های خود را مورد آزمایش قرار دهند.

متأسفانه موارد متعددی از مکمل‌های چربی سوز گزارش شده‌اند که به دلیل آلوده‌گی به مواد مضر از بازار خارج شدند. علاوه بر این موارد متعددی که مکمل‌های آلوده سبب عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، تشنج و حتی مرگ شدند، وجود داشته است.

نکته مثبت شاید این باشد که مکمل‌های ذکر شده می‌توانند در کنار رژیم غذایی سالم به چربی سوزی کمک کنند.

در برخی موارد چربی سوزهای تجاری می‌توانند خطرناک باشند، زیرا توسط سازمان غذا و داروتایید نمی‌شوند. مواردی نظیر عوارض جانبی خطرناک و آلودگی به مواد مضر گزارش شده است.

به یاد داشته باشید که مکمل نمی‌تواند جایگزین رژیم سالم و ورزش منظم شود. تنها می‌تواند به شما کمک کند که بهترین نتیجه را در کنار تغذیه سالم و ورزش روزانه بدست آورید.

کلام آخر

در پایان هیچ “قرص جادویی” برای حل مشکل اضافه وزن شما وجود ندارد. با این حال تعداد زیادی از راه حل‌های طبیعی می‌تواند در کنار ورزش منظم و رژیم غذایی سالم به شما در فرایند چربی سوزی کمک کند.

این راه حل‌ها شامل مصرف کافئین، عصاره چای سبز، مکمل‌های پروتئینی، مکمل‌های فیبر محلول و یوهمبین می‌باشد که موثرترین روش برای سوزاندن چربی‌های شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید