مزایای ال آرژنین در بدن سازی

 

ال آرژینین، آمینو اسیدی نیمه ضروری یا گاها غیر ضروری (تحت شرایط خاص) محسوب می شود، به این معنی که مصرف آن در رژیم غذایی سالم الزامی نیست.

در حالی که این نوع آمینو اسید به دلیل تولید در بدن انسان به عنوان آمینو اسیدی غیر ضروری شناخته شده، گاهی مصرف آن به خصوص برای ورزشکاران و بدنسازان می ‏تواند مفید باشد. منابع غذایی ال آرژینین عبارتند از گندم سبوس‏دار، آجیل، دانه ‏های خوراکی، محصولات لبنی، مرغ، گوشت قرمز و ماهی. مزایای ال آرژینین از نقش آن در سنتز پروتئین و تاثیر آن در تشکیل نیتریک اسید ( رگ‏گشای قوی) حاصل می‏شوند. به همین علت، برای عملکردهای سلولی، رشد توده عضلانی، درمان اختلال نعوظ، فشار خون بالا و نارسایی احتقانی قلب مهم است.

 

رشد عضلانی

ال آرژینین به رشد عضلات کمک می کند، زیرا برای سنتز اکثر پروتئین ها لازم است. در عین افزایش توده عضلانی، ال آرژینین به سلول های عضلانی سیگنال می‏ فرستد و آنها را به آزاد سازی هورمون رشد ترغیب می ‏کند و  همچنین متابولیسم چربی را افزایش می دهد.

نتیجه کلی، توده عضلانی خشک و قدرتمندی است که بدنسازان به دنبال آن هستند. با کاهش چربی‏ های ذخیره شده در زیر پوست و افزایش رشد عضلانی، ال آرژینین می‏تواند موجب افزایش تناسب اندام و ارتقای قدرت فرد شود که فاکتورهایی لازم برای بدن سازی هستند.

گشاد شدن رگ ‏ها و استقامت

افزایش قدرت از طریق ایجاد توده عضلانی تنها مزیت ال آرژینین برای بدنسازی نیست. ال آرژینین به صورت یک ماده موثر در تولید اکسید نیتریک عمل می‏ کند، همچنین استقامت و شرطی ‏سازی عضلات را افزایش می‏دهد. زمانی که اکسید نیتریک آزاد می‏شود با شل کردن عضلات جداره ‏های رگ ‏ها، باعث گشادتر شدن آنها می ‏شود. این موضوع باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون در عضلات در حین تمرین می‏شود. افزایش جریان خون به این معنی است که تهیه و تدارک اکسیژن و مواد مغذی برای عضلات شخص به اندازه کافی و برای مدت ‏زمان بیشتری انجام می‏شود. این امر می‏تواند به کاهش آسیب عضلانی، ارتقای بهبودی و به حداکثر رساندن عملکرد کمک کند.

 

تقویت سیستم ایمنی

ال آرژینین با تقویت سیستم ایمنی به حفظ سلامت کلی کمک می‏کند. این عمل رادیکال ‏های آزاد را از بین می ‏برد و اثربخشی سلول ‏های سیستم ایمنی را افزایش می ‏دهد. از آنجا که بدنسازی فشار فیزیکی مضاعفی را به شما وارد می‏کند و شانس عفونت‏ ها و آسیب عضلانی را افزایش می ‏دهد، تضمین تقویت سیستم ایمنی، حائز اهمیت می‏باشد.

مکملی برای بدنسازان

دوز استانداردی برای مصرف ال آرژینین در بدنسازی وجود ندارد، اما محدوده ۲ تا ۳۰ گرم در روز قابل قبول است. با این حال، برای کاهش عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال و ضعف، باید با دوز کم ۳ تا ۵ گرم روزانه، قبل و بعد از تمرین شروع کنید. بعد از هفته اول، دوز را به نقطه ای  برسانید که در آن مزایا به حداکثر می رسد و عوارض جانبی کاهش می یابد. مکمل های ال آرژینین نیز باید به صورت دوره‏ای مصرف شوند، به طوری که رژیم پس از ۲ ماه قطع و پس از دو ماه دیگر (روی هم رفته ۴ ماه)، مجددا ادامه داده می‏شود.

دیدگاهتان را بنویسید