فوائد مصرف مکمل ZMA در بدنسازی


بخوانید که چگونه بدنسازی و ZMA   همدیگر را کامل می کنند.

وقتی مردم راجع به مکمل ها و بدنسازی فکر می کنند، معمولا به یاد پودرهای پروتئین، کراتین، مکمل های پیش از تمرین و غیره می افتند. چقدر آنها به مکمل های کوچک تر که فواید خیلی زیادی بر نتایج کار ما دارند فکر می کنند؟

ما به عنوان بدنسازانی با بدنی سرشار از تستوسترون، لزوما حتی به فواید مصرف یک مولتی ویتامین فکر نمی کنیم، چه برسد به یک مکمل کلاژنی! نیاز نیست بگویم که بعضی از شما از مصرف مکمل های حمایت کننده از کبد نیز مضایقه می کنید. امروز می خواهیم راجع به مکمل ZMA   که کمتر در موردش صحبت شده، بحث کنیم که می تواند فوائد خوبی برای شما (به عنوان یک شیفته ی بدنسازی) فراهم آورد.

ZMA چیست؟

ZMA؛ شامل   Zinc Monomethionine Aspartate (از ترکیبات روی)، Magnesium Aspartate (ترکیبی از منیزیم) و ویتامین B6 است که توسط ورزشکاران حرفه ای به منظور بهبود فرایند ریکاوری استفاده می شود. با مصرف ZMA   ورزشکار می تواند خواب عمیقی داشته باشد و این خواب عمیق اجازه می دهد که بدنش با سرعت بیشتری بهبود یابد.

تاثیرات ZMA شامل بالا بردن سطح قدرت و افزایش میزان هورمون و در نتیجه خواب عمیق تر است.

«روی» موجود در ZMA بر تولید تستوسترون تاثیر دارد، که به همین دلیل سطح قدرت را بالا می برد.

یک تحقیق ۸ هفته ای در دانشگاه واشنگتن غربی بر روی بازیکنان NCAA نشان داد که گروهی که هر شب از ZMA استفاده کردند ۵/۲ برابر بیشتر از گروهی که از این مکمل استفاده نکرده بودند، قدرت یافتند و همچنین سطح تستوسترون آن ها ۳۰ درصد افزایش یافت.

چرا ZMA استفاده کنیم؟

همان طور که در آزمایش بالا دیده شد نتایج مثبت ZMA بسیار شگفت آور است. البته اثر  ZMAخیلی بیش از این است.  ZMA خیلی بیشتر از افزایش تستوسترون و خواب شبانه تاثیر دارد. جامعه وزنه برداری اغلب ZMA و فواید آن را نادیده گرفته است. در این جا چند مزیت ZMA را بیان می کنیم.

پنج فایده ی ZMA

۱ – عملکرد هورمون تیروئید را بهبود می بخشد.

«روی» یک عنصر فوق العاده است که خیلی بیشتر از آنچه من بیان کردم برای بدن انسان فایده دارد. اصلی ترین مزیت آن، توانایی هایی «روی» در بهبود عملکرد و مقدار هورمون، می باشد. مصرف «روی»، تجمع تستوسترون و هورمون تیروئید را افزایش می دهد.

یک تحقیق ۴ هفته ای بر افرادی که تمرین ورزشی نمی کردند انجام شد، از آنها خواسته شد که همزمان با تمرین های ورزش به ویژه دوچرخه سواری، مکمل «روی» خوراکی مصرف کنند. تحقیق نشان داد که بعد از چهار هفته، سطح تستوسترون و هورمون تیروئیدشان افزایش پیدا کرده است.

تیروئید بر متابولیسم تاثیر دارد. افزایش تولید هورمون های تنظیم کننده ی تیروئید تغییر مثبتی در ترکیب کلی بدن ایجاد می کند.

۲ – ارتقا تولید تستوسترون

همان طور که قبلا گفتیم ZMA، به ویژه «روی» نقش مهمی در تولید تستوسترون دارد و همان طور که همه می دانیم؛ تستوسترون مهم ترین هورمون عضله ساز در بدن انسان است. هر چه تستوسترون بیشتری در بدنتان جاری باشد، بدن شما می تواند توده ی ماهیچه ای بیشتری بسازد. روی (زینک) و تستوسترون ارتباط مستقیم با هم دارند و هماهنگ هستند ،مانند این که برای هم ساخته شده باشند.

مطالعه ای روی موش ها صورت گرفت و به مدت ۲ هفته به آن ها مکمل های حاوی «روی» داده شد. بعد از دو هته، افزایش پایداری جنسی و همچنین افزایش سطح تستوسترون در موش ها دیده شد. موش ها برای دو هفته به صورت روزانه ۵ میلی گرم «روی» دریافت می کردند. اغلب محصولات ZMA که الان در بازار موجود می باشند حداقل حاوی ۵ گرم روی هستند.

۳) ZMA عملکرد ایمنی بدن را بهبود می بخشد

ممکن است هر کسی در مقطعی از زندگی بیمار شود، که باعث می شود باشگاه نرود و تمرین نکند و عضله هایش را از دست بدهد. قبول داریم که نباید  سلامت خود را برای تمرین ورزشی به خطر بیاندازید. همچنین، ممکن است مشکل شما خیلی بیشتر از آن چه فکر می کنید جدی باشد. بهترین کار برای غلبه بر هر نوع بیماری، پیشگیری است. مطالعه ای که در دانشگاه داروسازی ایالت وین انجام شد، نشان داد که مصرف «روی»، استرس اکسیداتیو و همچنین التهاب را کاهش می دهد. این ماده خیلی می تواند مفید باشد، به خصوص وقتی با درد عضلانی ناشی از «روز پا» سر و کله می زنید. با مصرف «روی» یا در این مورد ZMA سیستم ایمنی بدنتان قوی تر می شود. بنابراین نیاز نیست نگران سرماخوردگی یا هر چیز دیگری که ممکن است عضلات شما یا سیستم ایمنی تان را تهدید کند باشید.

۴)  ZMA جای کمبودهای غذایی را پر می کند

شاید این را ندانید اما «روی» یکی از مواد مغذی است که کمترین مقدار آن را در رژیم غذایی متنوع دریافت می کنیم. با اضافه کردن ZMA به برنامه ی مکمل های روزانه تان می توانید این کمبود های تغذیه ای را جبران کنید.

غذاهایی که سرشار از «روی» هستند غذاهایی نیستند که ما معمولا هر روز می خوریم. چند نفر از شما روزانه خرچنگ، صدف یا گوشت سردست گاو مصرف می کنید؟

مطالعه ی چاپ شده در مجله ی تغذیه، ترکیب کلی بدن و جذب غذا در ورزشکاران استقامتی را مورد ارزیابی قرار داد و نشان داد که بیشتر ورزشکاران علی رغم مصرف کافی پروتئین، با کمبود  چند ماده مغذی مهم مانند «روی» مواجه هستند.

۵) سطح «روی» هنگام ورزش کاهش می یابد.

مطلب دیگری که موقع مصرف ZMA باید در نظر داشت این است که سطح روی در طول تمرین فشرده به خاطر تعریق به مقدار زیاد پایین می آید. مطالعه ای که در مجله ی بین المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش چاپ شد، نشان داد از طریق تعریق، آهن و روی از دست می رود. این مطالعه در جلسات تمرین ۲ ساعتی انجام شد. آنچه این تحقیق نشان داد این بود که سطح آهن در مردها ۳ درصد و در زنان ۱ درصد کاهش می یابد. از طرف دیگر، از دست دادن «روی» به طور چشمگیری بیشتر از دست دادن آهن بود. میزان روی در مردها ۹ درصد و در زن ها ۸ درصد کاهش یافت.

ما نمی دانیم ورزش شما چقدر فشرده است، اما حدس می زنیم که جلسات ورزشی شما ۲ ساعت طول نمی کشد که خیس عرق شوید. من دانشمند نیستم اما اگر شما ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت ورزش کنید شانس از دست دادن روی بدنتان کم و بیش نصف مقدار نشان داده شده در تحقیق است. اما این دلیل نمی شود که ZMA استفاده نکنید. حتی اگر ۸ درصد از روی بدنتان را حین ورزش از دست ندهید، باز هم از بالا نگه داشتن روی در بدنتان سود می برید.

دیدگاهتان را بنویسید