ال کارنیتین چیست؟ نحوه و مقدار مصرف الکارنیتین

وظیفه اصلی کارنیتین در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری‌ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. میتوکندری را می‌توان موتورخانه یاخته‌های بدن دانست. در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این بخش از یاخته‌ها تولید می‌شود.

این ماده را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز میتوان دریافت کرد.
در مصرف بیش از اندازه آن ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

پس به طور عام تر میتوان گفت این مکمل باعث میگردد چربی ها برای تولید انرژی مورد مصرف قرار گرفته و باعث تسریع روند چربی سوزی گردد.

مصرف همزمان آن با کربوهیدرات های زود جذب باعث بالا رفتن انرژی و کیفیت تمرین تا ۱۱ درصد میگردد.

زمان مصرف قبل یا بعد از تمرین زیاد مهم نیست چون نتایج مصرف روزانه پس از چند هفته مشخص میگردد.

دز مصرفی بنا بر نوع ال کارنتین مورد استفاده متغیر است:

Acetyl-L-Carnitine: 600–۲,۵۰۰ mg روزانه.

L-Carnitine L-Tartrate: 1,000–۴,۰۰۰ mg روزانه.

Propionyl-L-Carnitine*: 400–۱,۰۰۰ mg روزانه.

دیدگاهتان را بنویسید